Mythology, History and Memory: The Counter-Revolution Today, by Jean-Clément Martin (in English and French)

The counter-revolutionaries of 1793-94, whether they were mere peasants or actual militants, were history’s losers. Yet to judge from the evidence of today’s memorial industry, they have now emerged as the winners. From the Vendéens of the “Sound and Light” spectacle at the Puy du Fou outside Cholet, to the Chouans celebrated from the Breton town of Quiberon to the Tyrol region in southern Austria, and the so-called “Brigands” of the Italian Mezzogiorno, the losers of history are getting the last laugh today. Recent evidence shows countless memorials to their struggle: monuments, spectacles, and museums. Not to mention all the tea cups, wine glasses, liqueurs, hankies, and other kitsch chouannités hawked to history tourists and other militants of melancholy. On the other hand, nothing is being done to celebrate historical figures such as the last three French kings, whose remains were unceremoniously buried at Nova Gorica (Slovenia).
Based on these examples, I propose to reveal a typology of commemorations that have taken root over the last 40 years, to show how mythology is combined with History more astutely than one might think. The Tyrolian case, as farflung as it might seem, is a crucial linchpin in this development.

Les contre-révolutionnaires, paysans ou militants ordinaires, ont été les vaincus historiques ; ils sont pourtant souvent les vainqueurs mémoriels. Vendéens du Puy du Fou, chouans de Quiberon, mais aussi chouans du Tyrol ou Brigands du Mezzogiorno, des monuments, des musées, des spectacles leur sont consacrés, tandis que les produits « dérivés », verres, liqueurs, mouchoirs, et autres « chouannités » (pour reprendre le mot que j’avais proposé en 1985) sont destinés aux touristes et autres militants du souvenir. A contrario, rien n’est fait pour les grands personnages, à commencer par les trois derniers rois français enterrés à Nova Gorica en Slovénie pour lesquels rien fait.
Il est possible de proposer à partir de ces exemples, une typologie des commémorations mises en place depuis une quarantaine d’années (le Puy du Fou date de 1977) pour en montrer les évolutions, puisque la mythologie s’est combinée avec l’histoire mieux que l’on pense et qu’il serait possible de voir dans l’exemple tyrolien notamment un tournant important dans cette combinaison.

For more on this material, contact Jean-Clément Martin at jean-clement.martin@orange.fr.

Jean-Clément Martin is Professeur émérite Université Paris-1 Panthéon-Sorbonne and former Director, l’Institut d’Histoire de la Révolution Française, who has spent several decades working on the Revolution and Counter-Revolution. Among his publications are the following:
1982, Souvenirs de la Révolution à Nantes, Nantes, Reflets du Passé, 166 p.
1985, Une guerre interminable, la Vendée 200 ans après, Nantes, Reflets du Passé, 157 p.
1986, Blancs et Bleus dans la Vendée déchirée, Gallimard, coll. Dé¬cou¬vertes, 192 p.
1987, La Vendée et la France, Paris, Editions du Seuil, collection L’Univers His¬torique, 416 p. Trad. italienne, SEI, Turin, 1990.
1989, La Vendée de la Mémoire, 1800-1980, Paris, Editions du Seuil, 300 p.
1989, Les Vendéens de la Garonne, traditions familiales des Vendéens mi¬grants, Vauchrétien, Brissac-Quincé, Ed. Yvan Davy, 156 p.
1996, Le Puy du Fou en Vendée, L’Histoire mise en scène de la mémoire, avec C. Suaud, Paris, L’Harmattan.
1996, Une région nommée Vendée, Mougon, Geste Edition, 184 p.
2006, Violence et Révolution française, essai sur la naissance d’un mythe national, Seuil, Univers historique, 340 p.
2007, La Vendée et la Révolution, Accepter la mémoire pour écrire l’histoire, Perrin, 320 p.
2008, La Révolte brisée, Femmes dans la Révolution française et l’Empire, A. Colin, 272 p.
2010, La Terreur. Part maudite de la Révolution, Gallimard-Découvertes, 128 p.
2010, Marie-Antoinette, avec Cécile Berly, Citadelles et Mazenod, 482 p.
2011, Dictionnaire de la Contre-Révolution, Perrin.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s